20.7.06

"Γιατί κανένας πόλεμος δεν τέλειωσε ποτέ"

Νέοι της Σιδώνος, 1970

Κανονικά δε πρέπει να ‘χουμε παράπονο
Καλή κι εγκάρδια η συντροφιά σας, όλο νιάτα,
Κορίτσια δροσερά- αρτιμελή αγόρια
Γεμάτα πάθος κι έρωτα για τη ζωή και για τη δράση.
Καλά, με νόημα και ζουμί και τα τραγούδια σας
Τόσο, μα τόσο ανθρώπινα, συγκινημένα.
Για τα παιδάκια που πεθαίνουν σ’ άλλην ήπειρο
Για ήρωες που σκοτωθήκαν σ’ άλλα χρόνια
Για επαναστάτες Μαύρους, Πράσινους, Κιτρινωπούς,
Για τον καημό του εν γένει πάσχοντος ανθρώπου.
Ιδιαιτέρως σας τιμά τούτη η συμμετοχή
Στην προβληματική και στους αγώνες του καιρού μας
Δίνετε ένα άμεσο παρόν και δραστικό-κατόπιν τούτου
Νομίζω δικαιούσθε με το παραπάνω
Δυο-δυο, τρεις-τρεις, να παίξετε, να ερωτευθείτε,
Και να ξεσκάσετε, αδελφέ, μετά από τόση κούραση.

Μας γέρασαν προώρως Γιώργο, το κατάλαβες;

Μανόλης Αναγνωστάκης

1 σχόλια:

Ο χρήστης Anonymous Ανώνυμος είπε...

ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ που συμβαίνουν σε μιαν άλλη ΑΠΟΚΡΙΑ
(«...τ’ αλφαβητάρι των άστρων που συλλαβίζεις
όπως το φέρει ο κόπος της τελειωμένης μέρας, και βγάζεις άλλα νοήματα κι άλλες ελπίδες...»)


α] ΠΑΡΟΔΟΣ ή μακριά σ’ έναν άλλο κόσμο γίνηκε αυτή η ΑΠΟΚΡΙΑ.
«ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΣΤΟΝ ΤΟΙΧΟ» μιας εφιαλτικής πραγματικότητας (διάβαζε ΕΜΦΥΛΙΟΣ...), ο Σαχτούρης το 1952 έγραφε για μια άλλη ΑΠΟΚΡΙΑ....
«Με το πρόσωπο στον τοίχο» της αμερικανικής στυγνής πραγματικότητας
όλη η ανθρωπότητα έζησε και ζει πάλι το χρονικό προαναγγελθέντων πολέμων (κατ’ εξακολούθηση).
Είναι μια άλλη αποκριά κι αυτή που θα συμβεί σ’ αυτό τον ίδιο άλλο κόσμο....
Γιατί να γράψει κανείς άλλα ποιήματα
(δεν είναι εποχές για ποίηση κι άλλα παρόμοια που έλεγε και ο ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΣ εν έτει 1948...)
Αφού σαν πάει κάτι να γραφεί είναι ως αν να γράφονταν από την άλλη μεριά αγγελτηρίων θανάτου...
Οπότε αλλάζεις τους χρόνους στα ρήματα, προσθέτεις δυο τρεις λέξεις για παραλλαγή στην οπτική γωνία
και νάτην η σημερινή ΑΠΟΚΡΙΑ )

η ΑΠΟΚΡΙΑ του Σαχτούρη σήμερα...
Μακριά σ’ έν’ άλλο κόσμο γίνεται αυτή η αποκριά
και βλέπουμε από τους καναπέδες
έρημους δρόμους τηλεοπτικούς
όπου δεν αναπνέει κανείς
πεθαμένα παιδιά ανεβαίνουν στον ουρανό,
και κατεβαίνουν μια στιγμή να πάρουν τους αετούς τους
που τους έχουν ξεχάσει
πέφτει αυτό το ίδιο χιόνι
γυάλινος χαρτοπόλεμος ηλεκτρονικός
ματώνει τις καρδιές (;)
μια γυναίκα γονατισμένη
(πόσες γυναίκες γονατισμένες... από πότε... μέχρι πότε)
αναστρέφει τα μάτια της σα νεκρή
φάλαγγες μόνο περνούν στρατιώτες εν δυο
εν δυο με παγωμένα δόντια
(εν δυο διαβαίνουν και θερίζουν
χιλιάδες «άρματα δρεπανηφόρα»
στους αιθέρες...)

Το βράδυ το φεγγάρι
βγαίνει αποκριάτικο
γεμάτο μίσος
(και τότε και τώρα)
το δένουν και το πετούν στη θάλασσα
μαχαιρωμένο
Μακριά σ’ ένα άλλο κόσμο γίνεται ανέκαθεν αυτή η αποκριά



β] ΣΤΑΣΙΜΟ: «ευσεβής ποιητικός πόθος: οι ΜΠΟΥΣ, ΜΠΛΕΡ κλπ επί «ασπαλάθων»

Σε καιρό δικτατορίας δημοσιεύτηκε το ποίημα του ΣΕΦΕΡΗ «επί ασπαλάθων» (1971) που εύχεται τη μεταθανάτια τιμωρία των τυράννων. Ο ποιητικός ευσεβής πόθος έχει την προϊστορία του στην «Πολιτεία» του ΠΛΑΤΩΝΑ (Πολιτεία 614- 616), όπου ο ΑΡΔΙΑΙΟΣ, τύραννος που είχε διαπράξει πολλές ανόσιες πράξεις, εκτίει στον άλλο κόσμο τη φοβερή ποινή που επιβαλλόταν στους άδικους: «... τον Αρδιαίο και μερικούς άλλους, αφού τους έδεσαν τα χέρια και τα πόδια και το κεφάλι, αφού τους έριξαν κάτω και τους έγδαραν, άρχισαν να τους σέρνουν έξω από το δρόμο και να τους ξεσκίζουν επάνω στα ασπαλάθια (= αγκαθωτούς θάμνους) και σε όλους όσους περνούσαν από εκεί εξηγούσαν τις αιτίες που τα παθαίνουν αυτά και έλεγαν πως τους πηγαίνουν να τους ρίξουν στα Τάρταρα»
Θεούλη μου τι όμορφη ευχή αυτή, αν μπορούσε να συμβεί για τον Μπους, τον Μπλερ και όλους τους ομοίους τους!





ΕΠΙ ΑΣΠΑΛΑΘΩΝ (ο Μπους, ο Μπλερ και οι άλλοι)...
Ήταν ωραίο το Σούνιο τη μέρα εκείνη του Ευαγγελισμού
πάλι με την άνοιξη.
Λιγοστά πράσινα φύλλα γύρω στις σκουριασμένες πέτρες
το κόκκινο χώμα κι ασπάλαθοι
δείχνοντας έτοιμα τα μεγάλα τους βελόνια
και τους κίτρινους ανθούς.
Απόμακρα οι αρχαίες κολόνες, χορδές μιας άρπας αντηχούν ακόμη...

Γαλήνη.
- Τι μπορεί να μου θύμισε τον Αρδιαίο εκείνον;
- (τον ΜΠΟΥΣ αυτόν, τον Τόνυ Μπλερ;)
Μια λέξη στον Πλάτωνα θαρρώ, χαμένη στου μυαλού τ’ αυλάκια
τ’ όνομα του κίτρινου θάμνου
δεν άλλαξε από εκείνους τους καιρούς.
Το βράδυ βρήκα την περικοπή:
«τον έδεσαν χειροπόδαρα» μας λέει
«τον έριξαν χάμω και τον έγδαραν
τον έσυραν παράμερα τον καταξέσκισαν
απάνω στους αγκαθερούς ασπάλαθους
και πήγαν και τον πέταξαν στον Τάρταρο, κουρέλι».

Έτσι στον κάτω κόσμο πλέρωνε τα κρίματά του
ο Παμφύλιος Αρδιάιος ΜΠΟΥΣ ο πανάθλιος Μπλερ…

Δυστυχώς δεν ήταν ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ οι στοχασμοί του ΣΕΦΕΡΗ... για πράγματα που ομολογείς δύσκολα, σε ώρες όπου δεν βαστάς, όταν βιάζεσαι ν’ ανοίξεις την καρδιά σου
μη σε προλάβει η ξενιτιά... ο πόλεμος...
ΔΙΟΤΙ
Εύκολα τρίβεται ο άνθρωπος μες στους πολέμους
ο άνθρωπος ..... ένα δεμάτι χόρτο,
διψασμένος σαν το χόρτο,
άπληστος σαν το χόρτο,
ο άνθρωπος: χείλια και δάχτυλα που λαχταρούν ένα άσπρο στήθος
ο άνθρωπος: μάτια που μισοκλείνουν στο λαμπύρισμα της μέρας
ο άνθρωπος: πόδια που θα τρέχανε, κι ας είναι τόσο κουρασμένα
στο παραμικρό σφύριγμα του κέρδους.
.......................................
Άλλοι φωνάζουνε για να ξορκίσουν το δαιμονικό
άλλοι μπερδεύονται μεσ’ στα αγαθά τους,
άλλοι ρητορεύουν.
(άλλοι κάνουν συνόδους κορυφής, άλλοι συλλαλητήρια)
Αλλά τα ξόρκια τ’ αγαθά τις ρητορείες,
σαν είναι οι ζωντανοί μακριά, τι θα τα κάνεις;
Μήπως ο άνθρωπος είναι άλλο πράγμα;
Μήπως είναι αυτό που μεταδίνει τη ζωή;
Πάλι τα ίδια και τα ίδια, θα μου πεις φίλε....
Όμως τη σκέψη .....
του ανθρώπου σαν κατάντησε κι αυτός πραμάτεια
δοκίμασε να την αλλάξεις, δεν μπορείς.
Ίσως και να ’θελε να μείνει βασιλιάς ανθρωποφάγων...
να σεργιανά μέσα σε κάμπους αγαπάνθων....
ν’ ακούει τα τουμπελέκια κάτω από το δένδρο του μπαμπού
καθώς χορεύουν οι αυλικοί με τερατώδεις προσωπίδες.
..............................................
Ετούτα (κι εκείνα) ρίζωσαν μες στο μυαλό και δεν αλλάζουν
ετούτα (κι εκείνα) φύτεψαν εικόνες ίδιες με τα δένδρα εκείνα
που ρίχνουν κλωνάρια και ξαναφυτρώνουν δρασκελώντας
λεύγες και λεύγες...
Ένα παρθένο δάσος σκοτωμένων φίλων το μυαλό μας
Κι α σου μιλώ με παραμύθια και παραβολές
είναι γιατί τ’ ακούς γλυκότερα
κι η φρίκη δεν κουβεντιάζεται γιατί είναι ζωντανή
γιατί είναι αμίλητη και προχωράει
στάζει τη μέρα, στάζει στον ύπνο
μνησιπήμων πόνος....

(για την αντιγραφή των ευσεβών πόθων: ΚΑΡΤΑΣ ΤΑΣΟΣ)


γ] ΕΞΟΔΟΣ: ΕΠΙΤΥΜΒΙΟ 2004 (Για παροικούντες την Ιερουσαλήμ)
Παλαμάκια ιαχές γονατιστών ανθρώπων
ντυμένων στα μαλάματα, επίσημων κι ωραίων.
Τριάντα έξι χαμόγελα πατριωτών,
εφτά ψηφίσματα πεζεβέγκηδων
μπαγκατέλες κουραφέξαλα συμβουλατόρων μουστερήδων

Σκληρό ροκ για να ξορκίσουν το δαιμονικό
Μάνα μου τα κλεφτόπουλα
βροντερό παρών γεμάτο πάθος κι έμφαση
σ’ όλα τα μικρόφωνα, σ’ όλες τις κάμερες
σ’ όλα τα παράθυρα σ’ όλα τα κανάλια
«κι ας σφυρίζουν τα δρεπάνια σ’ άλλο χωράφι»
Θα τα νικήσουμε τα εσκαμμένα σίγουρα ναι

«Στιγμές της πληρωμής για
παλικάρια μαραγκιασμένα από δημόσιες
αμαρτίες
Νομίσματα πάνω στο τραπέζι»
για Σαδδουκαίους περιωπής που
«κατήσθιον βους Υπερίωνος Ηλίου»

Λούφαξαν στο λαγούμι της ενωμένης τους Ευρώπης
«καθένας κι ένα αξίωμα σαν το πουλί μες το κλουβί του»

«Κατόπιν τούτου νομίζω δικαιούσθε με το παραπάνω» να τρέξετε σ’ άλλα παράθυρα, σ’ άλλα κανάλια... σ’ άλλα big bar, σ’ άλλα fame story, σ’ άλλα survivor

«Α, ρε Λαυρέντη,
εγώ που μόνο ήξερα τι κάθαρμα ήσουν,
τι κάλπικος παράς, μια ολόκληρη ζωή μέσα στο ψέμα...»

Ελλάς Ελλήνων
Εκσυγχρονιστών της Αθηναϊκής σχολής
Ελλάς Ελλήνων ηθογράφων, ψυχογράφων
best before...
(Μανόλη το κατάλαβες τι τόπους βοσκής για τις γκαμούζες μας τάζουν πάλι;)

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: To κείμενο αυτό, κατ’ αποκοπή ομότιτλου ποιήματος του ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ με εμβόλιμα σχόλια από τους ΝΕΟΥΣ ΤΗΣ ΣΙΔΩΝΟΣ του ίδιου ποιητή, διανθισμένο με στίχους σε εισαγωγικά από το ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΣΤΑΘΜΟ του Σεφέρη, προέκυψε ως «εφήμερη σελίδα» ΕΠΙ ΤΟΝ ΤΥΠΟΝ ΤΩΝ ΗΛΩΝ στο ΑΚΡΟΝ ΑΩΤΟΝ ΣΙΩΠΗΣ ΙΩΒΗΛΑΙΟΥ ( www.afterzed.gr/kartasos ) από το διπολισμό των εικόνων της επικαιρότητας:
1η ΕΙΚΟΝΑ πάντα επίκαιρη: όλοι αυτοί οι επώνυμοι και μη εξαιρετέοι «ΜΑΪΝΤΑΝΟΙ», που κάθε βράδυ στολίζουν τα παράθυρα της T.V.
2η ΕΙΚΟΝΑ σουρεαλιστική όπως έρχεται στο νου με το σχόλιο του ΣΕΦΕΡΗ: «οι άπειρες βρωμόμυγες του συρφετού των πολιτικατζήδων», όταν προσπαθούν με την κομματική στρατηγική και την πολιτική σκοπιμότητα να κρατήσουν τη λεπτή ισορροπία των ίσων αποστάσεων από θύτες και θύματα, από πολίτες εν δυνάμει ψηφοφόρους…
ΣΗΜΕΙΩΣΗ-2η: Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ σήμερα, με όποια ετικέτα εκσυγχρονισμού, έχουν υψώσει φλάμπουρο κομματικού φανατισμού ακμαιότατο τη χρόνια «ανοσία» στην ουσία των καθημερινών πραγμάτων και έχουν κάνει το όνομα και τη χάρη της εξουσιαστικής αλαζονείας τους.... μόνιμη ασυλία στην ένοχη συνείδηση. «Σαν έξαφνα, όμως, ώρα μεσάνυχτα ακουσθεί αόρατος θίασος να περνά», θα έχουν τη μύγα και θα δουν στο «Α ΡΕ ΛΑΥΡΕΝΤΗ...» του ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ ν’ αντικατοπτρίζεται το μικρό τους όνομα...! Ανέτοιμοι από καιρό, δήθεν θαρραλέοι, όλος κόσμος το έχει τύμπανο ότι η Αλεξάνδρεια τους φεύγει κι αυτοί κρυφό καμάρι τη νιότη τους, που δεν έδειχνε τον κακό τους το φλάρο!

10:28 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα